| när | allt | vänder |

trängas under den lilla yta som är täkt med tak
pga regnet i luften
stå & ta igen allt man missat i en väns liv
som man glidit ifrån
& som har på sitt samvete att det mest var ens eget fel
¯
vi pratar om män & festivaler.
mest män.
säger att jag har insett
accepterat
att det kommer ta tid
myckte tid
tid som jag inte ens har ork att ge
men det är så det är & kommer att vara
¯
jag tittar på dig som en gång i tiden var min andra halva
& beundrar dig när du berättar om din resa
att du är färdig
har vänt blad
& du klara dig så jävla bra utan säger du
jag avundas dig för ditt försprång jämt emot mig
¯
jag berättar om min avsmak till män
att jag tagit avstånd från det motsatta könet totalt
blir bara äcklad
& hur du boven i dramat
aldrig låter mig vara ifred
få komma över & komma tillbaka upp till ytan igen
på ett eller annat sätt är du alltid där & stör
¯
vi pratar så länge att vi inte ens märker
att ciggareterna våra brunnit ända ner till botten i filtret
men vi kunde inte bry oss mindre.
¯
tillbaka in i värmen & ens sällskap som nästan trott man gått hem
men inte jag inte
på barens lilla scen sjungs det rock klassiker
jag & mina 2 kära vänner skriker med högt
i "bed of roses"
¯
helt plötsligt är man gift
på vänster ringfinger sitter min döskalle ring i plast
som annars brukar bo på min högra hand
¯
& just då får ölen, stämningen & min ny blivna man
mig att vara lycklig på riktigt
ända ner i tårna
såhär efteråt i dagsljus
undrar jag när jag va det på riktigt senast
sådär lycklig så man skulle kunna dö på plats
& inte bry sig ändå
¯
när ljuset tänds står vi alla fortfarande kvar
går ut & hämtar cykel
hoppa över stängsel & kissa
gå till nico & lämna cykel
bli upphämtad av taxi jozze
fem i baksätet
sitta i knä
¯
bli avsläppt
tacka för mig
ringa bästis som snällt & nyvaket kommer & öppnar porten
babbla om kvällens händelser
men med huvudet i en rosa skur-hink
känner jag att det har vänt nu
ny luft har fyllt mina lungor ikväll
& jag säkert vuxit 10cm på längden
¯
när jag somnar med halva utstyrsen på
tänker jag inte fan fan fan som jag brukar
utan jag tänker ingenting
känner bara nyfunnit mod
¯

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0